kariera
1984 - 1988
Ważniejsze osiągnięcia
- 1985 - II v-ce Mistrz Polski w WSMP
- 1986 - I v-ce Mistrz Polski w WSMP
- 1987 - II v-ce Mistrz Polski w GSMP
- 1988 - I v-ce Mistrz Polski w GSMP w klas. generalnej i w klasie C-750
- 1988 - I v-ce Mistrz Polski w GSMP zespołowo
rajdy, wyścigi płaskie i wyścigi górskie
Karierę samochodową rozpoczął w 1978 roku, kiedy to wystartował po raz pierwszy na własnym Fiacie 126p, przygotowanym przez brata Marka. Startował w Rajdach Polskiego Fiata oraz Rajdowych Samochodowych Popularnych Mistrzostwach Okręgu. Już w drugim sezonie zdobył tytuł mistrzowski nie oddając "pałeczki" przez kilka następnych lat.
W 1983 roku zdobył mistrzostwo strefy centralno-wschodniej i wygrał we wszystkich klasyfikacjach rajdu Monte Kalwaria. Po tych zwycięstwach dostał klubowego, 14-letniego malucha. Był to samochód, na którym stażował Jasiu Hantke. Razem z autem "odziedziczył" też znakomitego mechanika Jana Kamińskiego.
Te pierwsze lata startów były doskonałym przygotowaniem do ścigania. Najpier były to starty w wyścigach płaskich a od 1986 roku doszły także starty w wyścigach górskich.
Na torach - wyścigi płaskie
(najedź kursorem na zdjęcie aby zobaczyć parametry toru)
Tor Poznań | Tor Kielce | Tor w Toruniu |
Na trasach - wyścigi górskie
(najedź kursorem na zdjęcie aby zobaczyć parametry trasy)
Góra św.Anny | Załuż | Szczyrk - Przełęcz Salmopolska | Bystrzyca Kłodzka - Przełęcz Spalona (obecnie Sienna) |
Filmy
Informacje prasowe
(najedź kursorem na zdjęcie aby powiększyć artykuł)
Sukcesy kierowców AW na górskich mistrzostwach Polski1988 |
Poznaniacy wicemistrzami1988.10.15 |
Sukcesów nie zabraknie1988 |
1989 - 1994
Ważniejsze osiągnięcia
- 1989 - MISTRZ POLSKI w GSMP kl. CJ1
- 1989 - I v-ce Mistrz Polski w WSMP
- 1990 - MISTRZ POLSKI w WSMP
- 1990 - MISTRZ POLSKI w GSMP kl.C1
- 1990 - II v-ce Mistrz Polski w GSMP gr.C+E
- 1991 - MISTRZ POLSKI w WSMP
- 1991 - MISTRZ POLSKI w GSMP
- 1991 - laureat plebiscytu na 10 najlepszych sportowców Wielkopolski
- 1992 - I v-ce Mistrz Polski w WSMP
- 1992 - MISTRZ POLSKI w GSMP kl.H+C1
- 1992 - I v-ce Mistrz Polski w GSMP gr.H+C
- 1994 - I v-ce Mistrz Polski w GSMP kl.H1
wyścigi płaskie i wyścigi górskie
Od 1989 roku rozpoczęło się prawdziwe pasmo sukcesów. W maluchu uzbrojonym w silnik motocyklowy Hondy, był niepokonany w swej klasie zarówno w górach jak i na torach płaskich.
Maluch miał 14-letnią karoserię, którą blacharz łatał niczym konserwator zabytki.
Najważniejszy był jednak sprawny i dobry silnik. Wybór sześciobiegowego motocyklowego honda o mocy 110 KM z napędem łańcuchowym, który w niespełna 7 sek. przyspiesza od 0 do 100 km, był trafny. Trzeba było jednak znaleźć receptę na jego umocowanie i w tym przypadku Bogdan Sobczyński nie zawiódł.
Inżynier wymyślił sposób na zamontowanie, opracował konstrukcję, a także rozwiązał jeszcze jeden problem - wstecznego biegu, którego w motocyklu przecież nie ma. Elektryczny, wsteczny bieg to patent Bogdana Sobczyńskiego. Serwis, regulacja, to było oczko w głowie mechanika Jana Kamińskiego.
Więcej na temat słynnego Malucha można poczytać w zakładce : Fiat 126p - Honda.
Na torach - wyścigi płaskie
(najedź kursorem na zdjęcie aby zobaczyć parametry toru)
Tor Poznań | Tor Kielce | Tor w Toruniu |
Na trasach - wyścigi górskie
(najedź kursorem na zdjęcie aby zobaczyć parametry trasy)
Góra św.Anny | Załuż | Szczyrk - Przełęcz Salmopolska | Bystrzyca Kłodzka - Przełęcz Spalona (obecnie Sienna) |
Filmy
1991 - Góra św. Anny |
1992.08.23 - Wyścig Górski - Kolbudy |
|
Szwagierczak opowiada o Maluchuźródło - motoryzacja.interia.pl |
Szwagierczak opowiada o Maluchuźródło - motoryzacja.interia.pl |
|
2007.10.07 - XXX-lecie Toru Poznań |
2007.10.07 - XXX-lecie Toru Poznań |
|
1992 - 1994
Ważniejsze osiągnięcia
- 1992 - 14 m-ce w mistrzostwach Europy FFC na 60 startujących - pierwszy start samochodu z Polski
- 1993 - 21 m-ce w mistrzostwach Europy FFC na 126 startujących
- 1994 - 14 m-ce w mistrzostwach Europy FFC na 101 startujących
Mistrzostwa Europy FFC - Ford Fiesta Cup
Ford Fiesta Cup rozpoczęła się 12 kwietnia 1992 roku wyścigiem w Brnie. O główną nagrodę cyklu, Forda Cabrio, na równych samochodach walczyło 45 kierowców z całej Europy.
Ciekawostką jest fakt, że kierowcy ścigali się nie tylko na najsłynniejszych torach europejskich ale rywalizowali także w górach.
Każda załoga liczyła dwóch kierowców. Ekipa biało-czerwonych to mistrz Polski Zbigniew Szwagierczak, jeżdżący dotąd na bardzo szybkim Fiacie 126p z silnikiem Hondy oraz Tomasz Zagórski.
Na torach - wyścigi płaskie
(najedź kursorem na zdjęcie aby zobaczyć parametry toru)
Tor Poznań | Autodrom Brno | Autodrom Most | Zeltweg/A-1 Ring |
HockenheimRing | Nürburgring | Hungaroring | Salzburgring |
Na trasach - wyścigi górskie
(najedź kursorem na zdjęcie aby zobaczyć parametry trasy)
Ecce Homo ŠTERNBERK | Pécs |
Informacje prasowe
(najedź kursorem na zdjęcie aby powiększyć artykuł)
kalendarz zawodów 92 i 931992-93 |
Z.Szwagierczak prezentuje "Fiestę"1992.04.01 |
Czupurne maleństwa Forda1993.06.24 |
1994
Ważniejsze osiągnięcia
- 1994 - 9 miejsce
Puchar Cinquecento 900
Pierwsza edycja Puchary Cinquecento niebywale ożywiła wyścigi w Polsce, skazane dotąd na wegenację w cieniu rajdów. Z dnia na dzień zainteresowali się tą formą rywalizacji dziennikarze, sponsorzy, kibice. W całym cyklu uczestniczyło 117 kierowców, 56 z nich zdobyło punkty.
Na torach - wyścigi płaskie
(najedź kursorem na zdjęcie aby zobaczyć parametry toru)
Tor Poznań | Tor Kielce | Tor Opole |
Filmy
Podsumowanie sezonu 1994
1995-1997
Ważniejsze osiągnięcia
- 1995 - II v-ce Mistrz Polski
- 1996 - II v-ce Mistrz Polski
- 1997 - 6 miejsce
Puchar Cinquecento Sporting 1100
Drugi sezon Pucharu Cinquecento przynosi rozszerzenie rywalizacji na klasę Sporting, przeznaczonš tylko dla najlepszych - pierwszej dwudziestki z poprzedniej edycji plus dwudziestu wybranych asów.
Pierwszy raz samochód z logo poznańskiego dealera Fiata, pojawił się na torze wyścigowym w 1995 roku. Był to żółty Fiat Cinquecento Sporting prowadzony przez Zbigniewa Szwagierczaka w Pucharze Cinquecento Sporting. Od tamtej pory zespół Pol-Caru jest nieprzerwanie obecny w Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski.
Na torach - wyścigi płaskie
(najedź kursorem na zdjęcie aby zobaczyć parametry toru)
Tor Poznań | Tor Kielce | Tor Opole | Tor Modlin | Biała Podlaska |
Filmy
1995.06.17 - Tor Kielce - 3 eliminacja |
1995 - Tor Kielce |
|
1995 - 1996
Ważniejsze osiągnięcia
Ford Escort Pokal Cup
Kibice przyzwyczajeni do Pucharów Cinquecento rozgrywanych systematycznie na Torze Poznań, z zainteresowaniem ogladali zmagania znacznie silniejszych maszyn. 6 i 7 lipca 1996 rozegrano I Eliminację czeskiej Edycji Pucharu Forda Escorta, zorganizowaną przez Czechów z pomocą Automobilklubu Wielkopolskiego
Emocje były tym większe, że wśród startujących (Czesi, Niemcy i Rosjanie) mogliśmy zobaczyć jedynych Polaków Zbigniewa Szwagierczaka i Grzegorza Kozłowskiego. Obaj Polacy, bardzo dobrze znani miłośnikom czterech kółek, systematycznie startują w niemieckiej edycji tego pucharu.
W zawodach udział biorą wyłącznie samochody Ford Escort RS 2000. Podobnie jak w Pucharze Cinquecento wyścigi poprzedzane są oficjalnymi treninagami, z których najlepsze czasy decydują o kolejności startowej. Bardzo ważny jest fakt, że na jedno auto przypada para zawodników. Startują oni pojedynczo w dwóch kolejno rozgrywanych wyścigach, przy czym każdy z wyścigów traktowany jest równorzędnie. Polacy uplasowali się ostatecznie na 24. (Szwagierczak) i 28. (Kozłowski) pozycji
Na torach - wyścigi płaskie
(najedź kursorem na zdjęcie aby zobaczyć parametry toru)
Tor Poznań | Autodrom Brno | Autodrom Most | HockenheimRing | Nürburgring |
Salzburgring | Siegerland | Spa Francorchamps | Circuit Zolder |
Informacje prasowe
(najedź kursorem na zdjęcie aby powiększyć artykuł)
Escorty na torze1995 |
W Pucharze Forda Escorta1996 |
Escorty na torze1996.07.17 |
1997 - 1999
Ważniejsze osiągnięcia
- 1997 - MISTRZ POLSKI
- 1998 - II v-ce Mistrz Polski
- 1999 - 4 miejsce
Puchar Renault Megan
Puchar Renault Mégane rozpoczął starty na polskich torach w 1997 roku. W pierwszym roku startów na trasę wyjechało trzydzieści aut, wszystkie w... żółtym, dobrze widocznym kolorze, dzięki któremu puchar zdobył określenie "żółty ekspres". Auta doskonale dodały kolorytu nieco "przymierającym" wyścigowym mistrzostwom Polski.
Jasne reguły walki (8-zaworowy silnik 2.0/115 KM, zakaz jakichkolwiek przeróbek) i znacząca pomoc ze strony firmy Renault (nagrody, tańsze części zamienne, opony) sprawiły, że rozgrywki były bardzo widowiskowe i przyciągały uwagę kibiców.
Na torach - wyścigi płaskie
(najedź kursorem na zdjęcie aby zobaczyć parametry toru)
Tor Poznań | Tor Kielce | Tor Opole | Tor Modlin |
Informacje prasowe
(najedź kursorem na zdjęcie aby powiększyć artykuł)
Siedem wykładów Profesora1997 |
2000 - 2003
Ważniejsze osiągnięcia
- 2000 - V miejsce
- 2001 - VII miejsce
- 2002 - V miejsce
- 2003 - V miejsce
Alfa Romeo Cup
Wielkie sportowe wydarzenie ubiegłorocznego sezonu wyścigowego w Polsce w tym roku będzie miało drugą edycję. Emocje towarzyszące wszystkim wyścigom roku 2000 przerosły oczekiwania organizatorów. Doświadczenia Pucharu Cinquecento, a potem Secento, zaowocowały jeszcze sprawniejszą organizacją Pucharu Alfa Romeo 2.0. Wspaniała sportowa walka, emocje zawodników, zażartość rywalizacji, widowiskowość każdej eliminacji, różnorodność i odmienność wrażeń jakie niósł każdy tor, na którym czerwone Alfy Romeo toczyły bój to cechy tego wydarzenia. [...]
Już pierwsze wyścigi na torze Poznań zapowiadały wielkie emocje. Niegroźny, ale widowiskowy wypadek Sebastiana Mielcarka pokazał, że walka w pucharze będzie zażarta. Pierwsze wielkie zaskoczenie to dojrzała i pewna jazda Artura Czyża, zwiastująca pojawienie się wielkiego talentu. Był to jego pierwszy start w dużym, wyścigowym samochodzie. Ten sukces to także zasługa wielkiego rutyniarza, Zbigniewa Szwagierczaka, który wprowadził młodego kolegę z zespołu Pol Car Racing Team w tajniki ścigania się wyścigową Alfą. Wiele razy zaskakiwał nierówną formą Maciej Kołomyjski, a Robert Kisiel, z wyścigu na wyścig, umacniał swoją pozycję w czołówce.
źródło - motoryzacja.interia.pl
Na torach - wyścigi płaskie
(najedź kursorem na zdjęcie aby zobaczyć parametry toru)
Tor Poznań | Tor Kielce | Tor Opole | Autodrom Brno |
Filmy
Podsumowanie sezonu 2002
2005 - 2006
Ważniejsze osiągnięcia
- 2005 - II v-ce Mistrz Polski
- 2005 - zwycięstwo w Brnie
VW Castrol Cup
VOLKSWAGEN - CASTROL CUP - to cykl wyścigów samochodowych rozgrywanych na torach Polski, Czech i Niemiec, którego organizatorem był Volkswagen Racing Polska.
Ściganie rozpoczęło się w kwietniu 2005 roku. Jeden sezon to 6-7 eliminacji.
Kierowcy i ich teamy spotkali się w Poznaniu, Kielcach, Brnie oraz Lausitzring-Eurospeedway.
W pierwszym roku rywalizowało blisko 20 identycznych VW GOLFÓW V-tej generacji z silnikami wysokoprężnymi 2.0 TDI o mocy 185 KM. Auta były przygotowane w specjalnej wyścigowej wersji.
Wyścig pucharowych Golfów w 2005 r. trwał 40 minut plus 1 okrążenie, dodatkowo w każdym wyścigu pomiędzy 10 a 30 minutą obowiązkowa była wymiana dwóch kół na jednej osi. Tak więc do rywalizacji zawodników na torze włączała się również rywalizacja ekip technicznych w boksach.
Od sezonu 2006 przed wyścigiem głównym 40 minutowym rozgrywany był wyścig sprint na dystansie 6 okrążeń, a najlepsza szóstka zawodników z tego wyścigu startowała w odwróconej kolejności w wyścigu 40 minutowym. Dodatkowo w 2006 r. obowiązkowa wymiana kół odbywać się pomiędzy 25 a 35 minutą wyścigu.
W każdej eliminacji fundowane były nagrody pieniężne (dla zawodników z 12 pierwszych miejsc).
Najlepszy kierowca w każdym sezonie otrzymywał jako nagrodę główną - samochód Volkswagen Golf V, a za II i III miejsce w klasyfikacji generalnej - przyznawane były wysokie nagrody pieniężne.
Na torach - wyścigi płaskie
(najedź kursorem na zdjęcie aby zobaczyć parametry toru)
Tor Poznań | Tor Kielce | Autodrom Brno | Eurospeedway Lausitz |
Filmy
Podsumowanie sezonu 2005
Informacje w mediach elektronicznych
(najedź kursorem na zdjęcie aby powiększyć artykuł)
Zbigniew Szwagierczak triumfuje w Brnie2005.05.06 |
Rewanż poznaniaków2005.04.30 |
VW Castrol Cup - V runda
2005.08.16
|
2003 - 2009
Ważniejsze osiągnięcia
- 2004 - 6 m-ce w Transgas Super Sprint Challange Weekend - Most
- 2005 - zwycięstwo na Motopark Oschersleben
- 2006 - MISTRZ POLSKI DSMP
- 2006 - 8 m-ce w międzynarodowych mistrzostwach Czech dywizji 4 - Brno
Długodystansowe Samochodowe Mistrzostwa Polski
...
Na torach - wyścigi płaskie
(najedź kursorem na zdjęcie aby zobaczyć parametry toru)
Tor Poznań | Tor Kielce | Autodrom Brno | Autodrom Most |
Motopark Oschersleben |
Filmy
Szwagierczak/Lukas - DSMP - Brno 2006
Informacje w mediach elektronicznych
(najedź kursorem na zdjęcie aby powiększyć artykuł)
Górą Lukas i Szwagierczak2006.04.29 |
Szwagierczak i Golec w Alfach 147.2004.10.13 |
Treningowy start w Most.2004.08.17 |
Logan lepszy od Golfa?!2005.10.14 |
Logan Polska zwycięzcą wyścigu w Niemczech2005.10.18 |
Sukces wyklepanego Leona2006.10.14 |