(303kB)

Moje publikacje w prasie

AutoTechnika Motoryzacyjna

AutoTechnika Motoryzacyjna
cykl artykułów poœwięconych technice jazdy

Przegląd Oponiarski

nr1, 2007

Czynnik ludzki (cz. I)


Ekspert radzi
Analiza przyczyn wypadków i kolizji drogowych wskazuje, że jednym z najważniejszych powodów ich zaistnienia są umiejętności kierowców, ich doświadczenie oraz wyobraźnia. Pojazdy, którymi się poruszamy, muszą być sprawne technicznie. O ile tak jest, najważniejszym czynnikiem, pozostaje człowiek z jego umiejętnościami i nawykami.
nr2, 2007

Czynnik ludzki (cz.II)


Ekspert radzi
W cyklu artykułów omawiających wpływ umiejętności kierowców na skalę zagrożeń i przyczyn wypadków drogowych przedstawimy kolejne po kierowalności i stateczności charakterystyki trakcyjne pojazdów. W drugiej części Zbigniew Szwagierczak przedstawi kolejne wskazówki o technikach jazdy.

Charakterystyki trakcyjne pojazdów w zakresie komfortu i hałasu w ocenie subiektywnej
nr3, 2007

Ekspert radzi


Ekspert radzi
W cyklu artykułów omawiających wpływ umiejętności kierowców na skalę zagrożeń i przyczyn wypadków drogowych przedstawimy kolejne po kierowalności i stateczności charakterystyki trakcyjne pojazdów, tym razem w zakresie prędkości maksymalnej.

Badania osiągów samochodów na różnych typach opon

Prędkość maksymalna:
Tor prób, względnie zabezpieczony odcinek drogi, o suchej czystej nawierzchni asfaltobetonowej lub cementobetonowej o długości pomiarowej 1 km, jeżeli program nie stanowi inaczej oraz odcinki rozbiegowe umożliwiające najazd z obu stron z maksymalną prędkością. [...]
nr6, 2007

"Zimówek" nadszedł czas


Ekspert radzi
Opony zimowe to inna kategoria ogumienia. Różni je - jak zapewne wie większość naszych Czytelników - bardzo wiele od opon letnich. Różnią się przede wszystkim:
- rzeźbą bieżnika, wyposażoną w większą ilość lamelek (głębokich nacięć żeber bieżnika), poprawiającą przyczepność poprzez większą elastyczność czoła bieżnika, tym samym zapewniającą lepszy kontakt z nawierzchnią pokrytą błotem, śniegiem lub pozostałościami po posypywaniu nawierzchni;

- rowkami bieżnika, które są zazwyczaj szersze, umożliwiające samooczyszczenie ze śniegu i błota. Ich kierunkowość umożliwia utrzymanie zadanego kierunku jazdy na nawierzchni pokrytej kopnym śniegiem lub warstwą błota pośniegowego. Jednak ostatnio coraz częściej producenci opon stosują rzeźby asymetryczne; [...]